Jak stroić djembe

Kiedy powinniśmy naciągnąć naszą djembe?

Najogólniej rzecz biorąc, djembe powinniśmy naciągnąć kiedy przestaje stroić. Brak strojenia instrumentu dla wprawionego ucha, słyszalny jest po jednym uderzeniu z odległości kilkunastu metrów. Dla początkującego może być jednak trudny do wychwycenia, dzieje się tak tylko dlatego, że nie wie czego słuchać. Możemy ułatwić sobie trochę na początek i odpowiednio uderzyć w djembe, bardzo mocnym uderzeniem tonowym na pograniczu ze slapem. Taki dźwięk najwyraźniej pokazuje podźwięk jaki wydobywa się z bębna djembe po uderzeniu. Dobrze nastrojona djembe powinna wydać dźwięk, który trwa ułamki sekund, nie dostrojona membrana przez ponad sekundę lub dłużej, czasami do 3-4 sekund wydaje podźwięk spowodowany drganiem środka membrany djembe. Bęben naciągamy do momentu, aż nie słyszymy żadnego podźwięku plus parę(2-3) wiązań.

Rodzaje sznurkowych wiązań membrany djembe

Wiązanie pojedyncze na obręczy górnej bębna

W wiązaniu pojedynczym jedna linka (góra-dół) naciąga 2 sąsiednie oczka na obręczy górnej w bębnie djembe. Powoduje to naciągnięcie 3 węzłów na obręczy górnej djembe, jednak naprężenie jest nierównomierne i skupia się głównie na jednym centralnym sznurku nad linką. Djembe takie trzeba naciągać znacznie ostrożniej i tak zdarza się, że skóry nie uda się równomiernie naciągnąć. Djembe po tym jak zacznie stroić i nie wydaje żadnych podźwięków można dociągnąć jeszcze 1-2 wiązania.

Wiązanie podwójne na obręczy górnej bębna

W przypadku wiązania podwójnego jedna linka (góra-dół) naciąga 4 oczka na obręczy górnej djembe, co powoduje naciągnięcie 5 węzłów na obręczy górnej bębna. Naprężenie rozchodzi się tutaj znacznie bardziej regularnie, ponieważ główna siła podzielona jest na 2 oczka równomiernie i 2 kolejne ze znacznie mniejszą siłą. Przekładając to na wiązania na obręczy djembe daje to największe obciążenie na 3 węzły i zdecydowanie mniejsze na pozostałe 2. Rozwiązanie takie daje bardziej regularne naciągnięcie skóry i znacznie zmniejsza ryzyko nierównomiernego naciągnięcia skóry. Dociągając tak zawiązaną djembe możemy dołożyć 2-3 węzły po tym jak zacznie stroić.

Zanim zaczniemy naciąganie

Podstawową rzeczą zanim zaczniemy naciągać djembe jest jego obstukanie. Jest to bardzo częsty błąd popełniany nie tylko przez początkujących. Skóra na djembe zawsze przykleja się do korpusu, jest to naturalna sprawa. Pomimo że już prawie wszyscy producenci bębnów djembe (mam na myśli instrumenty) woskują górną krawędź korpusu djembe, skóra mniej lub bardziej będzie przyklejona. Jeżeli mamy instrument dobrej jakości, prawdopodobieństwo odklejenia się skóry podczas naciągania jest bardzo duże (ok. 90%), jeżeli korpus nie był woskowany oceniał bym go na 75%. Tak czy tak, warto wyeliminować te 10 czy 25 procent prawdopodobieństwa na pęknięcie skóry czy niedociągnięcia membrany djembe i granie na takim instrumencie.

Najlepiej djembe można obstukać kładąc je na boku i trzymając za koniec stopy uderzać obręczą o twarde podłoże. Instrument powoli obracamy uderzając delikatnie, aż wykonamy obrót o 360 stopni. Siła uderzenia na początek powinna być niewielka (upadek z 20 cm), gdyż nagłe odklejenie mocno przyklejonej skóry może spowodować jej strzelenie, szczególnie jeżeli sznurki na djembe są mocno naciągnięte. Maksymalna siła z jaką można uderzyć obręczą o posadzkę to taka jakby djemba spadła z wysokości ok. 60 cm. Djembe należy dokładnie obstukać ze średnią siłą ( upadek z ok. 40 cm) przed każdym naciąganiem, jeżeli nie była naciągana dłużej niż 3 miesiące lub delikatniej jeżeli robimy to częściej. Djembe obstukujemy delikatnie po każdym podciągnięciu przed sprawdzeniem czy stroi. I jeszcze jedna uwaga nie należy się bać delikatnych trzaśnięć, to nie są dźwięki pękającego korpusu, tylko odklejania się skóry od do djembe.

Naciąganie linek pionowych

Myślę, że samego sposobu naciągania nie trzeba opisywać, jest do wywnioskowania na logikę. Trzeba to robić stopniowo od początku oplotu do końca, naciągając kolejne linki i zbierając nadmiar, na końcu ważne jest aby ostatnie 2-3 linki zrobić zdecydowanie mocniej niż resztę. Są to zawsze najsłabsze wiązania na djembe dlatego, że trochę zawsze się poluzują jak będziemy robić węzeł kończący. Podciągnąć linki pionowe powinniśmy, kiedy ilość wiązań poziomych zaczyna dochodzić do 3 poziomu (wiązanie na 3) lub do 4 poziomu (wiązanie na 2). Nie ma już wtedy sensu dalsze dociąganie, lepiej rozpleść wszystko dociągnąć piony i zacząć od nowa.

Sposoby naciągania bębnów djembe

Co do cech wspólnych, bez względu jak naciągamy djembe ważne jest wykonywanie wiązań jak najniżej, pierwszy rząd powinien znajdować się maksymalnie 2-3 cm od dolnych oczek. Da nam to później swobodę i miejsce na wykonanie nawet 4 oplotów, nie mówiąc o tym, że będzie to wyglądać profesjonalnie.

Kolejną ważną rzeczą jest aby zawsze starać się pierwsze wiązanie wykonać na ostatniej lince w połączeniu z pierwszą lub 2 w zależności od wiązania. Wzmocni to znacznie najsłabszy punkt w naszej djembe.

Ważną uwaga, naciągamy zawsze patrząc na sznurki tak jak idą od obręczy górnej. Nie ważne jaką plątaninę mamy na wiązaniach djembe, nie zginiemy dopóki przy robieniu kolejnego węzła liczymy po kolei tak jak sznurki wychodzą z obręczy górnej bębna.

Na potrzeby przedstawienia każdego ze sposobów naciągania przygotowaliśmy kilka bębnów z różnymi kolorami sznurków, tak aby było łatwiej się odnaleźć.

Naciąganie djembe na 2 sznurki

Jest ono znacznie wolniejsze i mniej efektywne ponieważ wiązań trzeba zrobić znacznie więcej. Wiązanie na 2 sznurki daje pierwsze wymierne efekty w drugim rzędzie, dlatego że w pierwszym sznurki są zbyt blisko siebie, dopiero drugi rząd naciąga je mocniej w przeciwnych kierunkach do pierwszego oplotu.

Trzeba zwrócić uwagę na to, że jest to sposób naciągania najbardziej punktowy, czyli jedno wiązanie w poziomie daje wymierny efekt tylko na jednym lub dwóch (zależy które sznurki) węzłach na obręczy djembe. Jest to zatem sposób najmniej równomierny i powoduje największe różnice na naciągu skóry wokół obręczy djembe. Trochę lepiej jest przy obręczach wiązanych podwójnie, wtedy siła rozkłada się na 4 lub 5 wiązań na obręczy.

Naciągając w ten sposób warto zwrócić uwagę aby pierwszy zaplot zrobić na 2 linkach bezpośrednio pod węzłem na obręczy górnej. Spowoduje to, że drugi rząd (naciągający znacznie bardziej niż pierwszy) będzie mniej punktowy i naciągał będzie równomiernie 2 węzły na obręczy jeżeli pojedynczo wiązany lub 5 jeżeli podwójnie wiązany. Zmniejszy to nierównomierne naprężenie skóry przy drugim oplocie. Jest to najprostszy sposób naciągania djembe, i można się go nauczyć w kilkanaście sekund.

Sposób naciągania djembe na 2 jest następujący:

Naciąganie djembe na 3 sznurki z pominięciem

Najefektywniejsza metoda naciągania i dająca najlepsze efekty w równym dociągnięciu skóry to metoda na 3 sznurki z pominięciem środkowego. Zaletą tej metody jest to, że w przypadku obręczy wiązanych pojedynczo, naciąga ona równomiernie 3 węzły na obręczy, bez względu na to od którego sznurka zaczniemy. W przypadku obręczy z podwójnym wiązaniem da nam to naciąg na 7 węzłów na obręczy. Tutaj również nie ma znaczenia od którego sznurka zaczniemy, ponieważ wiązanie nie jest parzyste.

Sposób naciągania djembe na 3 z pominięciem jest następujący:

Naciąganie djembe na 3 lub 4 sznurki bez pominięcia

Ciekawym sposobem jest naciągnięcie na pełne 3 lub 4 sznurki. Jest to sposób który powoduje znaczne zwiększenie ilości węzłów na obręczach, na które działa pojedyncze wiązanie. Problem polega na tym, że bez pominięcia sznurka, naprężenia są na tyle silne, że przy w miarę naciągniętych pionach, djembe jest naciągnięta już w połowie oplotu przy wiązaniu na 4 lub po całym oplocie przy wiązaniu na 3. Pomimo że, pojedynczy węzeł naciąga duży fragment obręczy, wiązania są zbyt blisko siebie i kolejne naciąga podobny zakres. Poniżej zdjęcia jak zrobić sobie takie wiązanie na 4, na 3 jest zresztą bardzo podobnie tyle, że pomijamy 1 sznurek zamiast 2.

Naciąganie djembe na 3 bez pominięcia:

Krok 1: przeciągamy Linke pod 3 sznurkami
Krok 2: wracamy pod 2 pierwszymi
Krok 3: teraz w prawo nad 1,3 i pod 2, 4, 5
Krok 4: zaciągamy i mamy pierwszy węzeł
Krok 5: ponownie wracamy nad 5, pod 4 i 2
Krok 6: w prawo nad 2 i pod 4, nad 5 i pod 6 i 7
Krok 7: zaciągamy i mamy kolejny, efekt końcowy

Wiązanie djembe na 4 bez pominięcia

Krok 1: przeciągamy Linke pod 4 sznurkami
Krok 2: wracamy pod 3 pierwszymi
Krok 3: teraz w prawo nad 1 i pod 2-3 i 5-6
Krok 4: zaciągamy i mamy pierwszy węzeł
Krok 5: ponownie wracamy nad 6, pod 5, 3, 2
Krok 6: w prawo nad 2 i pod 3, 5, nad 6 i pod 7 i 8
Krok 7: zaciągamy i mamy kolejny, efekt końcowy

Przejścia do drugiego rzędu poziomego

Częstymi pytaniami jakie do nas trafiają odnośnie naciągania bębnów djembe to jak przejść z jednego poziomu na drugi. Czyli uniknąć sytuacji gdzie kolejne wiązanie powinno zostać zrobione na tych samych sznurkach. W żadnym wypadku jak to robi większość osób nie można zostawiać pojedynczego sznurka bez naciągania. Zawsze bez względu na to jak bardzo będziemy się starać naciągnąć pierwsze i ostatnie linki w pionie będzie to najsłabszy punkt naciągu djembe. Odpowiedz jest bardzo prosta, jeżeli wiążemy na 2 musimy wykonać jeden węzeł na 3, a jeżeli wiążemy na 3 musimy wykonać jeden węzeł na 2. Dalej wiążemy jak wcześniej. Ważną uwagą jest aby nie kończyć strojenia na ostatnich linkach i przejść na kolejny poziom przynajmniej jednym wiązaniem. Wzmocnimy tym samym najsłabszy punkt na sznurkach djembe.

Przy wiązaniu na 2 przechodzimy nieparzystym na 3 z pominięciem i dalej jak wcześniej

Podobnie w drugą stronę, przy naciąganiu na 3 z pominięciem, przechodzimy parzystym na 2 i dalej normalnie jak wcześniej

Więcej informacji na temat wiązań na bębnach djembe można znaleźć w zakładce sklepu: jak zmienić skórę na djembe. Poza samą wymianą skóry jest tam opisane w jaki sposób wykonać wszystkie wiązania na bębnach djembe.

ggRozpocznij czat online
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixelpixel